Бугарија го откупува македонското јагнешко за Велигден – поддршка за братската економија
Во пресрет на Велигденските празници, традиционалната побарувачка за јагнешко месо повторно го вжештува интересот на трговците, но и ги отвора прашањата околу економската одржливост на македонското сточарство. Според бугарскиот весник „24 часа“, Бугарија интензивно откупува јагниња од Северна Македонија, што се прикажува како чин на „братска“ поддршка на македонската економија.
Во самата Бугарија, јадењето јагнешко за Велигден се смета за длабоко вкоренета традиција. Велигденската трпеза речиси не може да се замисли без ова месо, што ја зголемува побарувачката и го поттикнува увозот, особено од соседните земји како Северна Македонија.
Во македонските месарници и супермаркети, цената на јагнешкото месо достигнува меѓу 650 и 670 денари по килограм (приближно 10,5 – 11 евра). Дел од потрошувачите се свртуваат кон локалните месари, каде што килограм се продава за околу 585 денари (околу 9,5 евра). И покрај високите цени за крајните купувачи, сточарите велат дека реалноста на терен е далеку од идеална.
Македонските производители добиваат само околу 210 денари (околу 3,4 евра) за килограм жива мера од откупувачите. Според нив, оваа цена не ги покрива ни основните трошоци за одгледување на јагнињата. Парадоксално, цената на мало во земјата е слична со онаа што ја добиваат странските пазари, како Италија и Хрватска, кои традиционално се големи увозници на македонско јагнешко.
Иако дел од јагнињата заминуваат во ЕУ, дел од нив завршуваат и кај источниот сосед. Бугарските медиуми гордо пренесуваат дека нивните купувачи „ја поддржуваат“ македонската економија со зголемен увоз пред празниците. Меѓутоа, дали станува збор за економска солидарност или едноставно за профитабилен бизнис?
Сточарите во Македонија алармираат за несоодветна државна поддршка и недоволна регулација на откупните цени. Според нив, без конкретни мерки, производството на јагнешко би можело да стане неисплатливо, а земјата да продолжи да губи важен сегмент од своето традиционално земјоделство.
Во меѓувреме, македонските потрошувачи ги чувствуваат ефектите од оваа нерамнотежа – со празнични цени кои не секој може да си ги дозволи. А јагнешкото, наместо симбол на празник, станува симбол на нерешениот проблем со домашното производство и извоз.