Бугарија во проектобуџетот за 2026 година предвидува речиси 1 милијарда лева за развој на железничката инфраструктура. Министерството за транспорт најавува 55 проекти, од кои голем дел се нови, а за првпат се вклучуваат и неколку стратегиски правци – особено железничката линија кон Северна Македонија и реконструкции долж коридорите што ја поврзуваат Софија со Видин, Пловдив, Варна и Бургас.
Драстично зголемување на средствата
За 2026 година се предвидени над 817 милиони лева, што е повеќе од двојно во споредба со тековниот буџет. За целиот период 2026–2028 година, вкупните инвестиции достигнуваат речиси 1.5 милијарди лева.
Од нив, издвоени се 18 големи железнички проекти со вкупна вредност од над 1.2 милијарди лева, кои го формираат „'рбетот“ на развојната програма.
Железничка врска со Северна Македонија – историски напредок
За првпат во буџетот се вклучени три нови делници долж правецот кој треба да ја поврзе Бугарија со Северна Македонија по железница:
1. Софија – Перник
- Модернизација на 27.8 км железничка траса
- 9.5 км тунели, 4 гари и 4 надвозници/подвозници
- Финансирање од 2027 и 2028 година (над 38 милиони лева)
2. Перник – Радомир
- Должина: 17 км
- Предвидени средства: над 110 милиони лева за 2026–2028
- Вредност на цел проект: 462 милиони лева
- Реализацијата треба да заврши до 2029 година
3. Радомир – Ѓуешево
- Должина: 87.9 км, поделен на две делници
- Средства од 2027 и 2028 година (околу 24 милиони лева)
- Тендери се очекуваат во 2026 година
- Во тек е координација со Северна Македонија за поврзување на двете држави
Стратешки инвестиции по други правци
Видин – Срацимир: нова фаза од коридорот кон Србија и Централна Европа
- Првпат добива буџетско финансирање
- 60 милиони лева за 2026 година
- Вклучува нова линија од 21 км, 8 мостови и еден тунел
- Проектната вредност надминува 485 милиони лева
Железнички јазол Пловдив
- За 2026 година: 76.3 милиони лева
- Проект од 298 милиони лева
- Тунелот под Централната станица треба да биде готов до јуни 2026
- 85% од работите веќе се завршени
Софија – Елин Пелин – Костенец – Септември
Ова е најголемиот инфраструктурен проект во државата, со вкупна вредност над 1 милијарда лева.
- Софија – Елин Пелин: над 60 милиони лева во следните три години
- Елин Пелин – Костенец: речиси 126 милиони лева до 2028
- Проектот вклучува 20 тунели, 24 мостови и големи инженерски зафати
- Очекуван завршеток: 2029 година
- Костенец – Септември: финансирање од над 122 милиони лева за 2026–2028
- Проект кој е обновен по замрзнување во 2024 година
Софија – Волујак
- Планирани средства за 2027–2028 година
- Дел од реконструкцијата на целиот железнички јазол Софија
Проекти на источниот коридор
Карнобат – Синдел
- Удвојување и електрификација на 120 км
- Финансирање: 67.4 милиони лева во 2026 година
- Проект вреден 460 милиони лева
- Реализација до 2029 година
Русе – Варна
- 48 милиони лева за 2026–2028
- Модернизација на 54 км пруга
- Подобрување на 8 гари, прелези и сигнализација
- Вклучува воведување на ERTMS систем
Дополнителни инвестиции: модернизација, безбедност и опрема
Нова билетоиздавачка система
- 16 милиони лева за 2026
- Цел: дигитални билети, мобилни апликации, модерни контроли
Ремонт и модернизација на депа
- Финансирање од 120 милиони лева за три години
- 6 депа планирани за реконструкција
Ремонт на патарини и железнички возила
- Над 28 милиони лева во 2026 година
- Мерки за стабилизација на трасите и одржување на брзините
Модерни сигнализациски системи и прелези
- Над 69 милиони лева за 2026–2028 година
- 31 нови прелезни уреди
- 283 км оптички кабли
- Нови системи за контрола на сообраќајот
Железничка механизација и возила
- Нови тешки машини, платформи, опрема за контактната мрежа
- Над 44 милиони лева во 2026 година
Заклучок
Проектобуџетот за 2026 година претставува најамбициозниот железнички развоен план во Бугарија во последните децении. Со рекорден обем инвестиции и бројни нови проекти, земјата се стреми до 2030 година да создаде современа, брза и безбедна железничка мрежа, која ќе обезбеди:
- подобро национално поврзување,
- олеснет меѓународен транспорт,
- поефикасно функционирање на БДЖ,
- силно инфраструктурно поврзување со Северна Македонија и ЕУ